fredag 16 april 2010

förmiddagsgnäll

ovanligt med gnäll va?! igår kom jag in i en bra skrivtakt. eller kanske skrev jag inte så mkt men det känns som att det rhizomatiska tänket äntligen fungerade. jag greppade BwO lite och kunde tänka själv inom ramen för givna koncept. jag tror inte längre att jag kommer hinna klart med uppsattsjäveln men jag är ändå fast besluten att skriva klart den. om det så blir till nästa termin. jag är mycket intresserad av ämnet men det är enligt mitt tycke helt vansinnigt svårt.
jag har nog redan berättat om BwO men gör det igen för att alla ska förstå vad det är jag håller på med om dagarna.

BwO allts bodies without organs. min föreläsare beskrev det som något som inte nödvändigtvis är mänskligt, som en flytande organism med räfflade kanter. bara yta och inget innehåll. alltså inget djup. allt är vad det är utan att placeras i nån hierarkisk ordning. inte framför och bakom utan vid sidan om. sen ritade hon på riktigt en sån här figur:

typ så såg den ut. kanske lite mer småräfflig men ganska lik. det bör tilläggas att katariina som hon heter är den bästa föreläsaren jag har haft och min nya idol så det är inget klag mot henne. jag vill bara beskriva BwOs absurda karaktär. och så vill jag väl vinna förståelse för att det under barnveckorna främst är svårt att ställa om från bamse till ett rhizomatiskt tänk och BwO snacket. så kan jag tänka att det hade varit bättre om jag läste filosofi istället för det här är ju faktiskt gamla filosofer. nu ska jag inte bara förstå dessa begrepp utan även använda mig av dom på ett nytt sätt. och helst komma på nått nytt. alltså jag vet att ingen har bett mig göra det här. jag är inte tvingad på något vis. jag hade ju absolut kunnat välja nått enkelt som en psykoanalytisk läsning av en film eller genre och kommit undan med det. men nu är det redan gjort och jag har kommit en bit på vägen.
igår läste jag en halv bok som handlade om den här BwO mässiga sägningen:

alice är mindre än vad hon var men större än vad hon kommer att bli

nått sånt. det är alltså om alice i underlandet

en annan viktig info är att innan man kan försätta kroppen i ett BwO tillstånd och därmed vara öppen för becoming måste man först "becoming woman" nu snackar vi inte becoming som den psykoanalytiska förståelsen av begreppet. nejdå det kan ni glömma. och så ska man vara medveten om att det här med "becoming woman" gäller alla. inte bara fysiska kvinnor. det är det första steget. en förutsättning. sen är det fritt fram att tex becoming djur, musik eller kanske en sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar