onsdag 5 maj 2010

bryllup och pioner

projekt bröllopstårta startar officiellt idag. det undersökande stadiet är avslutat och nu går jag in i nått slags förberedande stadie med hopsamling av material och testbakning samt sidoprojektet "den perfekta pionen" eftersom tårtan ska vara ganska clean, trevånings rektangulär vit sak med rosa pioner som huvud dekoration är det naturligtvis viktigt att pionerna är fina som snus. jag gillar allt med tårtor förutom att äta dom. tycker nog att olika fyllningar å så kan vara goda men tillsammans blir det ofta rätt mastigt. dock måste man ju ha en bröllopstårta när man gifter sig. det är ju helt uppenbart. jag är så otroligt tacksam och hedrad över mitt uppdrag.
min rosälskande farmor fyller 90 i sommar och ska då få en exakt kopia av bröllopstårtan förutom att hon får rosor istället för pion. hoppas hon blir glad och inte har hunnit få starr eller så tills dess.

vart vill jag komma med det här tårtsnacket då? jag vet inte så noga. kanske vill jag gnälla lite över att det är synd att jag är så feg/talanglös så att jag inte bara kan söka till en konditorutbildning. då skulle jag nämligen få jobba med något jag tycker är roligt. jätteroligt dessutom. men så tänker jag att i princip alla skulle göra det bättre än jag. vill inte förpesta något stackars bageri med mina halvusla tårtor. nej det får nog stanna vid ett fritidsintresse. men det inte sagt att jag inte tänkte tjäna pengar på det. jag uppmanar mina 30 trogan läsare att fundera på om det inte är dax att beställa en tårta snart. kanske en sån här till barnkalaset?!

5 kommentarer:

  1. vad kostar kitty tårtan?
    peter har fått sitt schema och jobbar 7-19 dagen innan tildas 2års kalas. på åby, vilket betyder att han är borta 6-20 dagen innan. no time for tårtbak liksom. dessutom gör du otroligt fina tårtor och jag är helpå att du söker en konditorutbildning!

    SvaraRadera
  2. jag har inte räknat på det men för en 200-lapp är den din. tror det är rätt så billigt. det är ungefär matrialkostnaden så men kan väl säga att det är ett övningspris :)
    eftersom jag har hört rykten om att tilda uppskattar drömmarnas trädgård så vill jag medela att den där blåa iggle piggle går att få som tårta. tror du det kan vara något för tilda?

    SvaraRadera
  3. det skulle hon nog tokgilla, eller macka packa. du får bestämma vilken som är lättast att göra.

    SvaraRadera
  4. makka pakka är ju himla söt men lite väl beige kanske?! vi får fundera på det. varför inte båda? makka är också lätt att göra.

    SvaraRadera
  5. ja det är sant, vem vill ha en beige tårta liksom :)
    vi kan höras om tårta senare, ska kolla med peter om han föredrar iggle piggle eller makka pakka och hur många vi blir. men det känns himla skoj med en roligare tårta än den vi hade på 1-årskalaset!

    SvaraRadera