torsdag 26 augusti 2010

bröllop mm

jag är inte den första att säga det men helgens bröllop var helt galet. galet vackert och helt perfekt. lyckost emelie och pierre. det var mitt andra bröllop och det första med vigsel i kyrka. ganska så pampigt vill jag lova. det allra roligaste med alltihopa var att pierre verkade vara genuint nöjd, tillfreds och kanske tom lycklig?! så himla värt.
för mig var helgen galen på ett annat sätt. jag skulle ju klämma fram 12 tårtor och ca 350 macaroner. veckan innan hade sömnsvårigheterna slagit till med full kraft. tror jag kom upp i som högst två timmar på ett dygn. alltså var jag utmattad redan innan jag kom till sthlm för att påbörja bak. jag slängde ihop ca 5 bottnar på torsdagen och slogs av hur skoj det är att baka. den trevliga känslan satt kvar under fredagen då jag mötte emelie och hennes mamma på hötorget och handlade kopiösa mängde blommor. helt klart värt pengarna. naturligtvis handlade jag för mkt blommor men det får man väga mot det skojiga i att släpa hem en blombukett i samma strl som jag själv. jag ska ej bli långrandig. allt flöt på. sen fick jag ett gallstensanfall. allt fokus låg på att försöka andas och eventuellt överleva. jag vred mig i plågor under flera värdefulla baktimmar. funderade på att åka till akuten men tog beslutet att två timmars sömn skulle göra susen. det funkade. så var det bara att baka hela natten. i rasande takt. vid 11 åkte vi till telegrafen för att lämna tårtor. det tog ca 4 timmar. jag kunde ju inte gå till kyrkan i mjöliga kläder så det var bara till att duscha och fixa i superfart. slänga ner kvarvarande macaroner i påsar. och så taxi till kyrkan. bredde sista macaronen vid halv ett och då var min trötthet så omfattande att jag inte visste hur jag skulle orka ta mig hem. jag orkade knappt utnyttja den fria baren. rysligt. åkte hem med den första abonnerade bussen och var hemma vid tre ungefär.
dagen efter skulle tårtställning hämtas. telegrafberget ligger sjukt långt bort. från allt. bla bussen. 40 minuters promenad minst och med en härlig uppförsbacke som bonus. det var ett fantastiskt fint höstväder på söndagen och jag njöt nästan hela tiden.
helgen var mkt lyckad och det var så kul och lärorikt att baka till bröllop!
den översta av fem bröllopstårtor!

pierre och emelie lyckades skära en bit

vackrast i stan precis efter vigseln

fin bild på ett av de bästa paren just nu, måns och jenny!

mer bilder på tårtan här

2 kommentarer:

  1. Tack vännen, du gjorde ett fantastiskt jobb. Om du har fler bilder vore jag jätteglad om du kunde maila dem till mig på pierreemil#gmail.com

    Vi skulle vilja ha fler bilder på andra än oss själva också och försöker samla ihop till ett jättealbum med allas bilde rsom vi ska skicka ut till alla gäster.

    SvaraRadera
  2. tack själva! jag ska kolla vad jag har för bilder, antar att du tagit de från bloggen? eller ska jag skicka dom också?

    ha det fint och lycka till med utbildningen :)

    SvaraRadera